De Schuitvaarders
Groningen

Hero Image

Voor het project aan de Rodeweg 1 in Groningen was het uitgangspunt om zoveel mogelijk historische elementen te behouden en het gebouw toch te moderniseren.

We hebben het restaurant op deze locatie uitgebreid met twee extra bouwlagen, waarin we twee luxe stadsappartementen hebben ontworpen. De historische begane grond uit 1912 is daarbij intact gebleven en de horeca/restaurantfunctie blijft op dezelfde locatie en bouwlaag. De gevel is voorzien van natuursteen, waardoor het pand weer zijn oude glorie heeft teruggekregen en er een duidelijke plubliektoegankelijke plint ontstaat.

De huidige kapverdieping dateert uit een later bouwjaar en heeft geen historische waarde. De verdiepingen hebben we uitgevoerd in een eigentijdse architectuur, die contrasteert met de historische plint, maar tegelijkertijd ook ingetogen is. Het materiaalgebruik is gebaseerd op de omgeving en de detaillering is subtiel. Op de tweede bouwlaag hebben we een gedeeltelijke set-back toegevoegd, waardoor het pand minder massaal aanvoelt.

De twee ruim opgezette stadsappartementen zijn voorzien van drie slaapkamers en een persoonlijke buitenruimte. Vanuit elke ruimte in de woning heb je een prachtig uitzicht.

Ontwerp voorgevel
II
“De plattegronden van de luxe stads-appartementen zijn ruim opgezet en hebben vanuit elke kamer groots uitzicht.”
Daan van Doormaal, eigenaar bij Wildverband
Ontwerp zijgevel
“Het materiaalgebruik is afgestemd op de omgeving en de detaillering is subtiel vormgegeven.”
Daan van Doormaal, eigenaar bij Wildverband
Huidige situatie